poniedziałek, 23 listopada 2015

Jak sobie radzić z depresją sezonową?

W poprzednim artykule pisaliśmy o tym czym jest depresja sezonowa i jak odróżnić ją od poważnej depresji pełnoobjawowej. Tym razem kilka praktycznych wskazówek, jak poradzić sobie, kiedy dopada nas jesienno-zimowa chandra.







Ponieważ za główną przyczynę depresji sezonowej upatruje się niedobór światła słonecznego, leczy się ją także światłem. Wskazane jest spędzanie jak najwięcej czasu na świeżym powietrzu wychwytując promienie słoneczne jak największą powierzchnią skóry. Jednak co zrobić, jeśli zbyt niskie temperatury utrudniają nam odsłonięcie ciała lub gdy pogoda przez dłuższy czas jest pochmurna? Bardzo dobre efekty dają podróże na południe, gdzie dzień jest dłuższy a kąt padania promieni słonecznych większy, dzięki czemu większa dawka energii dociera przez powierzchnię skóry do organizmu w krótszym czasie. Jeśli jednak nie możemy pozwolić sobie na taką wycieczkę, a czujemy, że dopadła nas jesienna chandra, zaleca się terapie światłem sztucznym, naśladującym słońce. Badania wykazują, że regularna fizykoterapia taka jak naświetlanie lampą BIOPTRON lub światłem ultrafioletowym i podczerwonym skutecznie poprawia stan chorych zmniejszając objawy depresji. Od niedawna stosowane są także niewielkie urządzenia, które emitują światło bezpośrednio przez cienką błonę ucha wewnętrznego do mózgu - nosi się je jak słuchawkę w uchu.


A jak zapobiegać depresji sezonowej?

Aby ustrzec się przed apatią i negatywnym nastrojem, warto wprowadzić kilka zdrowych nawyków:

– częste spacery (przynajmniej co drugi dzień) – dotleniają i sprzyjają ekspozycji skóry na słońce

– regularna aktywność fizyczna – 3 razy w tygodniu – podnosi poziom hormonów szczęścia. Warto korzystać ze sportów zimowych: narty biegowe, narty zjazdowe, łyżwy, snowboard a nawet sanki czy bitwa na śnieżki powinny skutecznie poprawić nastrój. 

– ćwiczenia relaksacyjne i oddechowe lub zajęcia jogi – obniżają poziom stresu, który często dodatkowo nas eksploatuje i zaburza naturalne procesy regeneracyjne organizmu

– sen – chodzenie spać przed północą i spanie przynajmniej 8 godzin sprzyja oczyszczaniu naszego mózgu z nagromadzonych w ciągu dnia z neurotoksyn i daje czas na regenerację ciała, zapewnia dobrą pamięć i koncentrację

– spędzanie czasu z rodziną oraz przyjaciółmi – daje poczucie bliskości, oparcia, akceptacji i mobilizuje do aktywności w różnych obszarach

– częste oglądanie komedii i jeszcze częstsze uśmiechanie się – skutecznie poprawia nastrój, kiedy nie mamy już siły na aktywną profilaktykę



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz